BT Engineering International

OVT Amsterdam Zuid

Station Amsterdam Zuid groeit uit tot hét vervoersknooppunt van de toekomst. Om de capaciteit te vergroten en de reizigerservaring te verbeteren, worden de Minervapassage verbreed en verhoogd, en komt er een tweede stationspassage bij: de Brittenpassage. Deze vormt straks samen met omliggende voorzieningen een hoogwaardige hub waar trein, metro, tram en bus samenkomen. De oplevering van de Brittenpassage staat gepland voor 2027.

Key Facts

Van dit project

Opdrachtgever
Bouwcombinatie Nieuw - Zuid
Sector
Infra
Locatie
Amsterdam - Zuid
Duur
Medio 2022 - nu

Onze aanpak

BT Engineering (BTE) is onderdeel van het ontwerpteam van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid op het gebied van geotechniek en levert een essentiële bijdrage aan de engineering van zowel de permanente als tijdelijke constructies in dit grootschalige infrastructurele project.

Onze bijdrage richt zich op twee hoofdonderdelen:

  1. Uitvoeringsontwerp Brittenpassage
    BTE werkt aan het uitvoeringsontwerp van de nieuwe dekken van de Brittenpassage. Deze ondergrondse passage wordt gerealiseerd onder bestaande sporen en vraagt om een ontwerp dat voldoet aan strikte eisen rond veiligheid, uitvoeringstijd en omgevingseffecten.
  2. Ontwerp tijdelijke grondkeringen – Project ‘Vleugels’
    Voor de bouw van het nieuwe metroviaduct (M3) en de uitbreiding van het viaduct voor metro 50/51 zijn tijdelijke grondkeringen ontworpen, inclusief stempelramen. Deze zijn uitgewerkt tot uitvoeringsniveau, met aandacht voor fasering, bouwlogistiek en veiligheid.

Het geotechnisch ontwerp houdt rekening met de beperkte ruimte, de hoge omgevingseisen en de noodzaak om te bouwen binnen strikt geplande treinvrije perioden, zonder hinder voor de omgeving.

binnen strakke fasering en minimale treinvrije perioden
Veilig en efficiënt bouwproces
door slimme engineering met minimale overlast voor omwonenden, bedrijven en reizigers
Leefbare bouwomgeving
afgestemd op realisatie in een van de drukste stedelijke gebieden van Nederland
Integraal ontwerp van hulpconstructies

De toekomst

Vernieuwing station Amsterdam Zuid

Zo zal het station eruit komen te zien

App screenshot
Bij dit project ben ik als geotechnisch adviseur verantwoordelijk voor het vertalen van de eisen en wensen van zowel de opdrachtgever (Zuidasdok) als het uitvoeringsteam naar een optimaal en uitvoerbaar ontwerp van de hulpconstructies en tijdelijke werken. De uitdaging bij dit project ligt in de strakke uitvoeringsplanning, gestuurd vanuit vastgelegde treinvrije perioden. Buiten de treinvrije perioden gaan de werkzaamheden ook gewoon door. Het is dus zaak om een ontwerp te maken die zowel haalbaar is in de beschikbare tijdsvakken als ook de minste impact heeft om de omgeving leefbaar te houden voor omwonenden, en in Zuidas ook voor werknemers, hotelgasten en studenten.

Aruna Ramkisoen

Bij dit project ben ik als geotechnisch adviseur verantwoordelijk voor het vertalen van de eisen en wensen van zowel de opdrachtgever (Zuidasdok) als het uitvoeringsteam naar een optimaal en uitvoerbaar ontwerp van de hulpconstructies en tijdelijke werken. De uitdaging bij dit project ligt in de strakke uitvoeringsplanning, gestuurd vanuit vastgelegde treinvrije perioden. Buiten de treinvrije perioden gaan de werkzaamheden ook gewoon door. Het is dus zaak om een ontwerp te maken die zowel haalbaar is in de beschikbare tijdsvakken als ook de minste impact heeft om de omgeving leefbaar te houden voor omwonenden, en in Zuidas ook voor werknemers, hotelgasten en studenten.
Constructief en geotechnisch adviseur

Onze andere projecten