
Port of Amsterdam wil de uitstoot en geluidsoverlast van cruiseschepen in het stadscentrum verminderen door een walstroomvoorziening te realiseren. Hierdoor kunnen schepen hun dieselgeneratoren uitzetten terwijl ze aan de kade liggen. BT Engineering ondersteunde Port of Amsterdam vanaf de voorbereidingsfase bij het opstellen van een veilig en uitvoerbaar plan voor de aanleg van hoogspanningsinfrastructuur in een complexe kadeconstructie.
Van dit project
In de voorbereidingsfase begeleidde BT Engineering verschillende veld- en archiefonderzoeken en stelde op basis daarvan een 3D-model van de historische kade op. Hierdoor werden ondergrondse constructies en obstakels vroegtijdig in kaart gebracht. Deze inzichten vormden de basis voor een helder aanbestedingsdossier met uitgebreide tekeningen en duidelijke randvoorwaarden.
Gedurende de aanbestedingsfase en uitvoering bleef BT Engineering nauw betrokken: van ondersteuning bij onderhandelingen en het ontwerp tot begeleiding tijdens de realisatie. Zo konden raakvlakken met bestaande kabels, leidingen, de terminal en omliggende bebouwing tijdig worden afgestemd en werden risico’s in de uitvoering beperkt.
BT Engineering beschikt over uitgebreide ervaring met complexe civieltechnische projecten in stedelijke en industriële omgevingen. Door veldonderzoek te combineren met archiefstudies en 3D-modellering brachten wij de risico’s vroegtijdig in beeld en boden we Port of Amsterdam grip op het proces. Dankzij onze geïntegreerde aanpak, van aanbesteding tot uitvoering, konden we bijdragen aan een duurzame, veilige en toekomstbestendige walstroomvoorziening.