BT Engineering International

Wippolderlaan

Toekomstbestendige verbreding N211 met oog voor doorstroming en bodemrisico's

De N211 Wippolderlaan – de drukste provinciale weg van Nederland – wordt over 1,7 km verbreed en voorzien van ongelijkvloerse kruisingen. Alle werkzaamheden vinden plaats met behoud van doorstroming. Door complexe bodemgesteldheid, risicovolle voorbelasting onder hoogspanningsleidingen en een bonus-constructie voor tijdige oplevering, ligt de uitdaging in een slimme en locatiegerichte aanpak die kwaliteit én geplande uitvoeringstijd garandeert.

Key facts van dit project

Sector
Infra
Opdrachtgever
Provincie Zuid Holland
Locatie
Westland, Zuid-Holland
Type project
Ongelijkvloers maken & verbreden

Onze aanpak

BTE is vanaf de tenderfase betrokken bij het project, waarbij zij het tenderteam adviseerde over varianten en oplossingen. Dankzij hun specialistische geotechnische kennis werden snel en effectief praktische oplossingen voor de voorbelasting bedacht, met gedetailleerde doorlooptijden. Dit leidde tot een nauwkeurige fasering, met op maat gemaakte voorbelasting maatregelen per locatie. Waar nodig werd de voorbelasting versneld, zonder extra kosten toegepast of werden innovatieve alternatieven bedacht. Het resultaat was een uitvoerbaar ontwerp met een goed geplande fasering. Op elke locatie werd de voorbelastinghoogte nauwkeurig bepaald, continu gemonitord en aangepast indien nodig. Zetting versnellende maatregelen, zoals verticale drainage, werden toegepast, en onder de rotonde werd gekozen voor een lichtgewicht fundering.

Methodiek

Door de optimalisaties die zijn toegepast is veel verticale drainage bespaard. Dit heeft transportbewegingen, materiaal en uitstoot tijdens het aanbrengen bespaard. Alleen al de besparing van buizen voor verticale drainage heeft 1000 transportbewegingen gescheeld, met bijbehorende uitstoot.

Resultaten om trots op te zijn

Ontwerptijd tussen gunning en start uitvoering.
10 maanden
Uitvoering afgerond
Binnen 3 jaar
Verticale drainage bespaard door optimalisatie
1.200.000 meter
Traject
1,7 km

Resultaten & Voordelen

BT Engineering leverde een winnende ontwerpstrategie op voor de N211, waarmee de tender van meer dan 100 miljoen euro werd binnengehaald. Door slimme optimalisaties — zoals het besparen van 1,2 miljoen meter drainage en 1900 m³ lichtgewicht materiaal — zijn er meer dan €1,4 miljoen aan kosten vermeden. Ook bleef het project op schema, ondanks complexe randvoorwaarden.

Impact

Onze oplossing zorgde voor een verlaging van de benodigde verticale drainage met ruim 50%. De verkeersdoorstroming bleef tijdens de uitvoering op peil. Zo combineren we slimme engineering met concrete maatschappelijke meerwaarde.

Waarom BT Engineering?

Wij combineren diepgaande kennis van infra, geotechniek en uitvoering met een scherpe blik op haalbaarheid. Door goed te luisteren en flexibel te schakelen, leveren we veilige, uitvoerbare ontwerpen die passen binnen planning én budget.

Bekijk onze andere