BT Engineering

Constructieve Waterbouw

Barge Terminal Venlo

Voor de uitbreiding van de Barge Terminal in Venlo was een verlenging van de bestaande kadeconstructie noodzakelijk. Dit project, uitgevoerd door BLM Wegenbouw in samenwerking met Van den Biggelaar en Stevacon, in opdracht van Gemeente Venlo, vergroot de capaciteit van de terminal aanzienlijk. Met een extra 180 meter kade, een verlengde kraanbaan en 30.000 m² extra opslagterrein draagt het project bij aan een toekomstbestendige binnenvaartinfrastructuur in Limburg.

Onze aanpak

BT Engineering (BTE) werd ingeschakeld om het bestaande ontwerp te optimaliseren. Hierbij vormde de Venloschol, een relatief ondoorlatende grondlaag boven een dieper gelegen zandlaag waaruit drinkwater wordt gewonnen, een belangrijke randvoorwaarde: er mochten geen constructieonderdelen onder deze laag worden aangebracht. Dat beperkte de damwanddiepte tot slechts 3 meter, bij een kerende hoogte van circa 12 meter.

Ons team onderzocht de haalbaarheid van een efficiënter ontwerp en realiseerde een reductie van vier naar drie ankerrijen, mede dankzij de stempelende werking van de onderwaterbetonvloer. Met geavanceerde software (PLAXIS 2D, SCIA Engineering en D-Sheet Piling) hebben wij het aangepaste ontwerp doorgerekend, geoptimaliseerd en uitgewerkt tot Uitvoeringsontwerp (UO)-niveau, inclusief detailengineering (wapening, staalconstructies) en fasering.

Daarnaast ondersteunden we de aannemer actief met site engineering tijdens de bouwfase: aanvullende berekeningen, ontwerpaanpassingen en technische ondersteuning ter plaatse zorgden voor een soepel en betrouwbaar bouwproces.


De impact

  • Sterk geoptimaliseerd ontwerp: reductie van vier naar drie ankerrijen bij gelijkblijvende stabiliteit
  • Hogere uitvoerbaarheid en veiligheid: integrale aanpak voorkomt risico’s bij kritieke grondwaterlagen
  • Efficiënt bouwproces: ontwerp tot in detail afgestemd op uitvoering, inclusief fasering en prefab-onderdelen
  • Directe ondersteuning tijdens uitvoering: snelle technische checks en oplossingen ter plaatse
Barge Terminal Venlo
Barge Terminal Venlo
Barge Terminal Venlo
Barge Terminal Venlo

Key Facts

Barge Terminal Venlo

Opdrachtgever
Van den Biggelaar Grond- en Waterbouw B.V.
Sector
Constructieve Waterbouw
Projectduur
6 maanden
Locatie
Venlo

Shayan Kalanaki

"Dit project was bijzonder interessant vanwege de combinatie van constructieve en geotechnische aspecten, wat een mooie uitdaging vormde. Daarnaast waardeerde ik het directe contact met de opdrachtgever, waarbij we technische details over zowel het ontwerp als de uitvoering konden bespreken. De interne samenwerking binnen BT Geoconsult met collega’s uit verschillende disciplines en het aansturen van de technische tekeningen was ook erg leerzaam. Het projectbezoek was bovendien erg leuk – het was geweldig om in zo’n diepe bouwkuip te staan en het werk van dichtbij te zien.”
Projectleider

Waarom BTE?

Door onze unieke combinatie van geotechnische én constructieve expertise zijn wij in staat om snel en doelgericht tot slimme, uitvoerbare oplossingen te komen. In dit project maakten we optimaal gebruik van onze constructieve en geotechnische kennis, evenals onze eigen CAD engineers voor het uitwerken van detailtekeningen, en leverden we een integraal ontwerp dat technisch klopt én uitvoerbaar is. Onze flexibiliteit, directe communicatie en betrokkenheid tijdens de uitvoering maken ons een betrouwbare partner voor complexe integrale projecten.

Ons team

Onze collega's die bij dit project betrokken zijn geweest

  • profile image

    Liana Sofiadi

    CAD Engineer

  • profile image

    Tom Oostdijk

    Sectormanager Energie & Wind

  • profile image

    Erik den Arend

    Geotechnisch en waterbouwkundig adviseur

  • profile image

    Tijmen Hilgersom

    Geotechnisch ingenieur

  • profile image

    Shayan Kalanaki

    Geotechnisch ingenieur

  • profile image

    Nils Molenaar

    Engineer en ontwikkelaar automatisering

"This was a challenging project. We entered the UO phase using the DO drawings as our base, which were exported from Revit. Given our prior experience, we anticipated that these types of drawings would come with added complexity. It provided a great opportunity to address this challenge and gain a clearer understanding of both our strengths and areas for improvement. This insight proved invaluable, allowing us to be more proactive in similar situations in the future. Additionally, we realized that certain aspects of the structure—such as the kistdam—while appearing simple, have their own complexities. A rough 3D model helped us identify risks and clashes early on, enabling us to make more informed decisions."

Liana Sofiadi
Liana Sofiadi
CAD Engineer