De 33 km lange dijk langs het Markermeer tussen Hoorn en Durgerdam werd in 2011 afgekeurd op hoogte, stabiliteit en bekleding. Om 1,2 miljoen Noord-Hollanders de komende 50 jaar droge voeten te garanderen, is de dijk versterkt.
De slappe, samendrukbare bodem maakt werkzaamheden lastig door risico op zettingen en instabiliteit. Bovendien loopt het tracé door dorpen en langs kwetsbare gebouwen. Daarom zijn slimme oplossingen nodig om schade te voorkomen en tegelijk aan de waterveiligheidseisen en planning te voldoen.
Van dit project
Ondanks de uitdagende omstandigheden moet een bepaalde veiligheid tegen overstroming worden gegarandeerd. De versterkte dijk moet deze kunnen leveren. Niet alleen na op levering maar ook nog vele jaren in de toekomst. Het gehele dijktracé van de Markermeerdijken is vrijgegeven en voldoet daarmee aan de waterveiligheidseisen. Hierbij heeft BTE bijgedragen aan veilige dijken op ca. 2/3 van dit tracé.
In de site engineering is de veiligheid van ca. 20 km aan dijken is aangetoond. In dit proces diverse optimalisaties onderzocht en ontworpen waaronder 6 maanden uitloop van een dijksectie voorkomen en 100 m aan verankerd damwandscherm bespaard.
Wij hebben specialistische kennis van en ervaring met een breed scala aan technische onderwerpen die van toepassing zijn op waterkeringen. Wij zijn ons bovendien bewust van de zaken die het project voor de klant tot een succes maken en weten hoe we daar met ons ontwerpwerk aan kunnen bijdragen. Zo kunnen we altijd onze rol pakken in het grotere geheel om een project tot een goed resultaat te brengen.
"We werken al jaren prettig samen met BT Engineering. Op de Markermeerdijken nu alweer 3 jaar in het team van site engineers. Ze respecteren de deadlines en zijn een volwaardig aanspreekpunt voor de uitvoering met oog voor uitvoeringsdetail en respect voor het ontwerp. Een van de belangrijke voordelen is het hebben van een flexibele backoffice om iedere technische vraag, met waar nodig via maatwerk, te kunnen oplossen. Een betrouwbare partij, ook in stressvolle periodes.”
Wij zijn vanuit BT Engineering met drie man sterk vertegenwoordigd in het site-engineeringsteam. Als site-engineer ben je de schakel tussen ontwerp en realisatie waarbij je direct met je neus op de feiten wordt gedrukt en dat maakt het extra uitdagend en dynamisch. Onvoorziene vraagstukken vragen onder tijdsdruk de nodige flexibiliteit en de juiste risico inschattingen. Als een team samen met werkvoorbereiding en realisatie tot uitvoerbare oplossingen komen geeft mij dan veel voldoening.
Geotechnisch & Waterbouwkundig Adviseur
Geotechnisch Adviseur & Projectleider
Geotechnisch Adviseur