Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg
Om de bereikbaarheid ten noorden van Amsterdam te verbeteren, wordt de Thorbeckeweg (N516) grondig aangepakt. Het project omvat onder andere een ongelijkvloerse kruising bij de Wibautstraat, een nieuw kruispunt bij de Noorder IJ-Zeedijk, een fietstunnel bij Skoon en een nieuwe fietsbrug bij de A8. De werkzaamheden vinden plaats in een complexe omgeving: slappe ondergrond, beperkte ruimte, en veel bestaande kabels en leidingen vragen om een doordachte geotechnische aanpak.
Boskalis vroeg BT Engineering (BTE) om mee te denken over hulpconstructies en tijdelijke voorzieningen, en om stukken te reviewen en optimalisaties te adviseren.
Onze rol binnen dit project was het uitvoeren van geotechnische berekeningen voor tijdelijke hulpwerken. Dit betrof onder andere:
Onze adviezen zijn steeds afgestemd op de specifieke eisen van een drukbevolkte, infrastructuur-intensieve omgeving — waar veiligheid en minimale hinder voor verkeer cruciaal zijn.
BTE combineert geotechnische expertise met een sterk gevoel voor praktische haalbaarheid. In dit project maakten we het verschil door snel te schakelen, onze berekeningen af te stemmen op de dynamiek van een druk verkeersgebied, en proactief mee te denken in oplossingen voor funderings- en zettingsproblemen. Onze betrokkenheid zorgt voor betrouwbaarheid op papier én op de bouwplaats.
Deze collega's werkten aan dit project
Geotechnisch ingenieur/projectleider
Engineer en ontwikkelaar automatisering
Constructief ingenieur
Geotechnisch adviseur